دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1399 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

هنر هفتم در قاب نوآوری/ فناوری دیجیتال چگونه صنعت سرگرمی را تغییر می‌دهد؟

فناوری دیجیتال بر نحوه‌ زندگی‌ بشر تأثیر بسیاری گذاشته است و صنعت سرگرمی نیز از این قاعده مستثنا نیست. سینمای مدرن به لطف فناوری‌های پیشرفته و نوآوری‌های خلاقانه متحول شده است و این امر نه‌تنها فیلم‌سازی را راحت‌تر کرده بلکه امکان خلق آثاری با جلوه‌های بصری زیباتر و هنری‌تر را فراهم می‌کند.
کد خبر : 514353
digital-cinema.jpg

 گروه فناوری خبرگزاری آنا؛  در عصر دیجیتال، مرزها و محدودیت‌های فیزیکی معنای چندانی ندارند. وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم و خود را با نسل‌های قبل قیاس می‌کنیم، می‌بینیم که اکنون زمان شگفت‌انگیزی برای زندگی کردن است. دوربین‌های دیجیتال کوچک‌تر، سبک‌تر، واضح‌تر و قدرتمندتر و بادوام‌تر هستند. شما یک دستگاه با قدرت پردازشی بالا را در جیب خود، با تلفن‌های هوشمند، به این طرف و آن طرف می‌برید. چرا این موضوع اهمیت دارد؟ به تاریخ مراجعه کنید.


در دهه 50 میلادی، پنج مگابایت فضای ذخیره‌سازی آن قدر حجیم و سنگین بود که برای جابجایی آن باید از کامیون استفاده می‌شد. در حال حاضر می‌توانیم از راه دور با استفاده از سرویس‌های مبتنی بر رایانش ابری مانند  «تیم ویوئر» (TeamViewer) کار کنیم. بازار دیجیتال تقریباً به هر نوع صنعتی که فکرش را کنید نفوذ کرده است؛ صنعت فیلم نیز مستثنا نیست.



پنچ فناوری دیجیتالی در حال تغییر دادن صنعت فیلمسازی هستند


فناوری دیجیتال تا حد زیادی پیشرفت کرده است. دوربین‌های دیجیتال قدرتمند امروز را با دوربین‌های آنالوگ گذشته مقایسه کنید. حتی دوربین‌های گوشی‌های هوشمند ما نیز به طرز عجیبی (واقعاً عجیب، وقتی قطر لنز دوربین‌تان را با کیفیت تصاویر مقایسه می‌کنید شگفت‌زده می‌شوید) تکامل یافته‌اند.


صرف نظر از کیفیت دوربین‌ها، تلفن‌ها اکنون می‌توانند تصاویری را با نمایش 360 درجه ثبت کنند. قابلیت رندر سه‌بعدی در ویدئوها به ما امکان می‌دهد افرادی را وارد یک ویدئو کنیم که در حقیقت آنجا نبوده‌اند. استفاده از این فناوری در سری فیلم‌های محبوب «سریع و خشن» دیده شد. پل واکر، بازیگر کلیدی این فیلم در یک تصادف رانندگی به طرز تراژیکی درگذشت. استودیو فیلمسازی دو راه پیش رو داشت یا آن سری فیلم را متوقف سازد یا راه‌حلی جایگزین بیابد. آنها از برادران پل، یعنی کالب و کودی به عنوان نمونه استفاده کردند و سپس از طریق الگوریتم‌های هوش مصنوعی تصاویر شبیه‌سازی شده‌ای از پل واکر را در فیلم گنجاندند.   


پیترکوشینگ، هنرپیشه بریتانیایی که سال 1994 فوت کرده بود با همین فناوری در سال 2016 پس از دو دهه از گور برخاست و دوباره در فیلم «جنگ ستارگان» ظاهر شد! شگفت‌آور است که فناوری‌های دیجیتال چطور به‌ویژه صنعت فیلم‌سازی را دگرگون خواهند کرد. در این گزارش پنج فناوری پیشتاز و تأثیرگذار در حوزه سینما را معرفی خواهیم کرد.



هلی‌شات‌های خودمختار


هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها پدیده چندان تازه‌ای نیستند. دوربین‌های هلی‌شات که برای مصرف عموم عرضه شده‌اند نیز در بازار یافت می‌شوند (پیش از بالا رفتن قیمت دلار راحت‌تر می‌توانستید آن‌ها را تهیه کنید) اما این فناوری‌ها در حقیقت خودمختار تلقی نمی‌شوند زیرا توسط فردی با امواج رادیویی هدایت می‌شوند. به لطف پیشرفت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، همه چیز تغییر کرده است. اکنون می‌توان به ماشین‌آلات، «آموزش» کارکرد مستقل را داد که به آن  یادگیری عمیق گفته می‌شود.


بنابراین وقتی می‌گوییم هلی‌شات‌های خودمختار، منظورمان یک هواپیمای بدون سرنشین بوده که تقریباً هوشمند است. یک هواپیمای بدون سرنشین خودمختار که مخصوصاً برای ساخت فیلم سینمایی طراحی شده باشد، به طور کل پدیده متفاوتی است. چنین دستگاهی به عنوان یک ماشین باید دارای دانش کاملی در مورد فیلم‌سازی، زاویه دوربین و تکنیک‌های سینمایی باشد؛ یعنی به طور خلاصه، هر آنچه برای ساختن یک فیلم خوب نیاز است. همچنین باید این توانایی را داشته باشد که از برخورد با موانع در پرواز جلوگیری کند و طبیعتاً اشیای متحرک را دنبال کند. در حال حاضر یک نمونه اولیه از چنین دستگاهی توسط محققان MIT ساخته شده است. در آینده‌ نه چندان دور فیلم‌برداران کامپیوتری،  فیلم بهتری از فیلم‌بردارهای انسانی ضبط خواهند کرد!



چاپ سه‌بعدی


شاید به دلایل مختلف همچون تحریم‌ها هنوز متوجه نشده باشیم؛ اما چاپگرهای سه‌بعدی یکی از مهم‌ترین اختراعات زمان ما هستند و کاربردهای صنعتی کمابیش بی‌پایانی دارند. چاپگرهای سه‌بعدی از خانه‌های سه‌بعدی گرفته تا ابزارهای موجود در فضا، و بسیاری وسایل مفید دیگر را تولید می‌کنند. استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی برای کاهش هزینه ساخت فیلم در واقع راه‌حل بسیار مناسبی به نظر می‌رسد.


دلیلش ساده است، یک چاپگر سه‌بعدی نیاز به حمل‌ونقل تجهیزات را از بین می‌برد. بنابراین شما نیازی به انتقال تمامی وسایل از مکانی دیگر به صحنه‌ فیلم‌برداری نخواهید داشت و از پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل گران‌قیمت معاف خواهید شد. شما می‌توانید وسایل، لباس‌ها و تجهیزات خود را به‌سادگی با چاپگرهای سه‌بعدی چاپ کنید. البته، چاپگرهای سه‌بعدی نمی‌توانند دوربین یا لنز چاپ کنند؛ اما می‌تواند قطعات مورد نیاز آن را هم چاپ کنند. این چاپگرها در مسیر پیشرفت قرار دارند. اگرچه چاپ سه‌بعدی هنوز آن قدر پیشرفته نکرده است که بتواند ارزان و سریع باشد؛ اما وقتی آن روز فرا برسد، هزینه ساخت فیلم کاهش خواهد یافت. 



دوربین‌های سه‌‌بعدی 4K


در حال حاضر واقعیت مجازی بیشتر در حوزه آموزشی مورد توجه قرار گرفته است و برخی شرکت‌ها هم در تلاش هستند تا آن را وارد صنعت بازی‌های ویدئویی کنند. اما دیر یا زود باید پذیرفت ورود فناوری فیلم‌برداری واقعیت مجازی در صنعت فیلم‌سازی اجتناب‌ناپذیر است.


کارشناسان همین حالا به دوربین‌های سه‌بعدی با کیفیت 4K به عنوان وسیله‌ ساخت فیلم VR نگاه می‌کنند. گوگل و «لوسیدکم» (LucidCam) هر دو دوربین‌های تولید پخش زنده سه‌بعدی واقعیت مجازی با کیفیت  4K ارائه کرده‌اند. در حالی که VR هنوز به عنوان یک رسانه سینمایی محبوب نیست اما این امکان را دارد که در آینده به این موفقیت نائل شود. چه زمانی می‌توانیم فیلم‌ها را با کیفیت سه‌بعدی واقعیت مجازی 4K تماشا کنیم؟ با توجه به روند پیشرفت فناوری‌ها، خیلی دور از دسترس نیست.



ویرایش الگوریتمی ویدئو


ویرایش الگوریتمی ویدئو در حال تغییر کل روند مونتاژ فیلم است. نمونه‌های مختلفی از برنامه‌های مونتاژ هوشمند در حال حاضر وجود دارد و برخی از آنها کاملاً حیرت‌آور است. در فیلم «ما صاحب شب هستیم»، صحنه‌ تعقیب و گریز هیجان‌انگیز اتومبیل با سرعت بالا در زیر بارش باران اتفاق می‌افتد. جالب است که بدانید تمام آن قطرات بارانی که مشاهده می‌کردید، جلوه‌های ویژه‌ این فیلم بودند.


البته این قسمت شیرین ماجراست. قسمت ترسناک ماجرا این است که پیشرفت‌های فناوری می‌تواند باعث شود تمام افرادی که در صنعت تدوین و مونتاژ و ادیت فعالیت دارند، در آینده نه چندان دور از کار بیکار شوند.



فناوری‌های مبتنی بر ابر


صنعت فیلم در اتخاذ فناوری‌های مبتنی بر ابر، بسیار کند عمل کرده است. با این حال، استفاده از این فناوری به‌آرامی در حال پیشروی است. صحنه‌های حماسی  فیلم «پیاده‌روی» در نتیجه فناوری‌های ابری حاصل شد. نکته‌ای که در مورد پلت‌فرم‌‌های ابری مانند «تیم ویوئر تنسور» (TeamViewer Tensor) وجود دارد، این است که آنها به مشاغل کمک می‌کنند تا هزینه‌های زیرساختی ابزارهای ذخیره‌سازی و  پردازشی را کاهش دهند. آنها همچنین مقیاس‌پذیر هستند، به این معنی که هر وقت خواستید می‌توانید منابع پردازشی‌تان را کم یا زیاد کنید و حداقل سخت‌افزارها را برای ادامه کار در بر می‌گیرند. در تولید فیلم، محاسبات داده‌ای در مقیاس بزرگ ضروری است و برای تهیه‌کنندگان مقرون به‌صرفه نیست که تنها به خاطر همان تک فیلم، تمام زیرساخت‌های فناوری را خریداری کنند.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب